Personeelsbeleid

Personeelsbeleid

Het Spectrumcollege erkent de belangrijke impact die leerkrachten hebben op de effectiviteit van een school. Niet alleen de leerlingen staan centraal op onze school, ook de leerkrachten zijn een belangrijk onderdeel van onze identiteit. Inzetten op een goed personeelsbeleid draagt bij tot het verhogen van de kwaliteit van het leerkrachtenteam en bijgevolg dus ook van het onderwijs.

Een goed personeelsbeleid houdt de persoonlijke ontplooiing van de leerkrachten en de ontwikkeling van de school in evenwicht. In onze school leggen we daarom de focus op een persoonlijk, waarderend en coachend personeelsbeleid, gebaseerd op onze vier kernwaarden en onze christelijke geïnspireerde waarden die de school richting en houvast geven in het schoolse gebeuren:

  • Welbevinden

  • Verbondenheid

  • Vakmanschap en

  • Vertrouwen

EEN PERSOONLIJK EN WAARDEREND PERSONEELSBELEID

In ons personeelsbeleid hebben we aandacht voor de leerkracht als een uniek persoon waarbij we de eigenheid van elke leerkracht maximaal waarderen. We zetten leerkrachten in op hun specifieke competenties. We zijn er tevens van overtuigd dat een op diversiteit gericht personeelsbeleid een positieve impact heeft op de kwaliteit van het onderwijs.

Onze school heeft oog voor het welbevinden van zijn leerkrachten en zorgt voor een gezonde balans tussen autonomie en samenwerking. Iedere leerkracht krijgt voldoende ruimte om zelfstandig te werken, maar daarnaast verwachten we ook een actieve samenwerking met de collega’s om het onderwijsniveau naar een hoger niveau te tillen. #vakmanschap

Een grote participatie in de besluitvorming en in de werking van de school en de scholengemeenschap vinden we vanzelfsprekend. Op deze manier verhogen we de betrokkenheid in de school en de gedragenheid van onderwijskundige beslissingen.

We streven naar een stabiele maar inspirerende, uitdagende en motiverende werkomgeving waarbij we de leerkrachten alle kansen geven om zich verder te ontplooien met oog voor de talenten en de noden van iedere leerkracht.

EEN COACHEND PERSONEELSBELEID

Elke leerkracht heeft recht op een goede begeleiding en ondersteuning, opvolging en feedback. Loopbaanbegeleiding en professionalisering beschouwen we dan ook als een recht voor onze leerkrachten.

Aanvangsbegeleiding van nieuwe leerkrachten vinden we belangrijk in de school. Naast hun specifieke leernoden hebben we ook oog voor hun nieuwste onderwijsinzichten en individuele talenten. Nieuwe leerkrachten worden goed begeleid door collega-leerkrachten die hen alle noodzakelijke informatie aanreiken.

We bieden tevens een persoonlijke opvolging aan via coachings- en functioneringsgesprekken. Deze functionerings- en evaluatiegesprekken zijn voornamelijk gericht op stimuleren, waarderen en kwaliteitsbewaking.

Tot slot voorziet het Spectrumcollege een intern opleidingsaanbod met vak- en niet-vakgebonden nascholingen. Professionalisering is belangrijk voor de leerkracht om te kunnen groeien, om te komen tot nieuwe inzichten en methoden die in de onderwijspraktijk toegepast kunnen worden. We moedigen de leerkrachten aan om het eigen functioneren bij te sturen en te verbeteren en geven hen hiervoor ook de ruimte. Het nascholingsbeleid van de school is erop gericht om de kwaliteit van ons onderwijs te versterken.


Koppeling OK