MVD
Opleidingsplan
Jij bent belangrijk!
Wij zijn er voor jou!
Jij bent belangrijk en we ondersteunen graag de professionalisering van elk teamlid. In deze bundel selecteren we enkele nascholingen passend bij onze kernwaarden of het pedagogisch beleid van het Spectrumcollege. We zetten daarin ook graag de kracht van onze eigen collega’s centraal: het aanbod dat collega’s voor elkaar voorzien, wordt al jaren als erg ondersteunend gewaardeerd. Daar zetten we dus opnieuw op in!
Naast alle deskundigheid die we zelf in huis hebben, bevelen we ook graag enkele nascholingen aan vanuit Liantis, VSPW, de pedagogisch begeleidingsdienst, Katholiek Onderwijs Vlaanderen of hogeschool Thomas More, UCLL of PXL. Ook Stad Beringen voorziet enkele gratis trainingen in samenwerking met het Spectrumcollege over de rol van omstaanders (burgers, leerlingen...) wanneer ze onrecht opmerken in de vorm van discriminatie, geweld of uitsluiting. Tot slot zetten we ook enkele vormingen in de kijker vanuit onze christelijke identiteit, al dan niet in het thema van de ‘Wondere Ruimte’.
In de eerste rubriek ‘uitgelicht’ selecteerden we vormingen die boeiend zijn voor iedereen. Nadien vind je aanbevelingen op maat. Uiteraard kan je ook vakinhoudelijke nascholingen volgen die niet in deze bundel opgenomen zijn! Dan stem je af met je directie. Heb je zelf suggesties om vormingen scholengemeenschappelijk aan te bieden, laat het ons weten via lore.vanbrabandt@spectrumcollege.be, dan nemen we ze graag op!
Visie op aanvangsbegeleiding
Kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding is van belang voor elk personeelslid van onze school. We volgen daarin de richtlijnen van KOV die volgende principes vooropstellen.
men heeft aandacht voor elke starter en voor de totale persoon van de starter
de aanvangsbegeleiding is gericht op introductie in het beroep én in de school
aanvangsbegeleiding kadert in een samenhangend personeels- en professionaliseringsbeleid en maakt deel uit van loopbaanbegeleiding die de volledige professionele loopbaan omvat
aanvangsbegeleiding is op maat, heeft aandacht voor de talenten van de starter en geeft eigenaarschap aan de starter
de school creëert contexten en een cultuur van formeel en informeel leren zowel in aanvangsbegeleiding als verderop in de loopbaan.
Hoe doen we dat concreet:
Onthaalmoment na intakegesprek
Documenten:
Beknopte onthaalbrochure/vademecum
arbeidsreglement
afspraken: met afspraken die voor en door het team MVD zelf gemaakt zijn
Brochure/handleiding voor busbegeleiding
Mentorschap door Kurt Haelen, administratieve ondersteuning door Ilse Andries en Rinda Peeters
Leertijd en collegiaal leren: buddy systeem waarin beginnende personeelsleden kunnen meelopen met collega’s
Flitsbezoeken: Kurt springt op geregelde tijdstippen binnen, geeft feedback on the job en beluistert noden van de personeelsleden
Verzorgen van teamoverleg en teambuilding (zie professionalisering)
Verzorgen professionaliseringsaanbod op maat (zie beneden)
Visie op professionalisering
De ontwikkeling van elk personeelslid is belangrijk en draagt bij aan de kwaliteit van onze gehele organisatie. Vanuit onze kernwaarden #vakmanschap #verbondenheid #vertrouwen en #welbevinden, bieden we nascholing aan die de job inhoudelijk ondersteunt, maar ook overlegmomenten, meelopen met een buddy of mentor en teambuildingsactiviteiten maken deel uit van ons professionaliseringsplan. We streven ernaar deze momenten voornamelijk binnen de werkuren te organiseren en betalen deze vorming voor elk personeelslid.
Om dit professionaliseringsbeleid uit te werken baseren we ons enerzijds op input en opleidingsnoden die in gesprekken of teamvergaderingen gesignaleerd worden door personeelsleden, MVD, busbegeleiders of directies. Anderszijds baseren we ons op de aanbevelingen van KOV om tot een inclusief professionaliseringsbeleid te komen. We vertrekken vanuit het professionaliseringsbeleid en bijhorende visie van elke scholengemeenschap of school.
Hoe bouwen we een opleidingsplan op?
De opbouw van het opleidingsplan verloopt in deze stappen:
We brengen ten eerste onze verschillende doelgroepen in kaart: wat is nodig voor onze busbegeleiders? Wat is nodig voor het poetspersoneel? Welk aanbod kan onze werkmannen ondersteunen? We hebben oog voor kortgeschoolde collega’s, collega’s die een andere thuistaal hanteren dan de schooltaal….
We vertrekken vanuit duidelijk geformuleerde doelstellingen en geven mee waar we op korte en lange termijn samen naar toe willen. De opleidingsbehoeften van de personeelsleden, hun huidige competenties en krachten vormen de basis. We halen daarnaast ook inspiratie uit functieomschrijvingen en verslagen van functioneringsgesprekken.
We analyseren en borgen welke opleidingen er al zijn, welke sterk gewaardeerd werden en welke we extra moeten inrichten. We hebben daarbij oog voor vakinhoudelijk aspecten en opleidingen die het team versterken. Verplichte opleidingen worden nagegaan en aangevuld met een aanbod op maat.
We selecteren gerichte opleidingen die de huidige kwaliteit borgen en onze organisatie naar de toekomst versterken. Er is oog voor functionele vernieuwingen
We bespreken het opleidingsplan met de medewerkers: communicatie is zeer belangrijk. Past die opleidingsaanbod bij hun individuele noden en bij de noden van het team?
Welke goedkeuringsflow doorloopt ons opleidingsplan?
Concreet verloopt de goedkeuring van het ontwerp van ons meerjaren opleidingsplan volgens deze stappen:
Vanuit noden van personeel en ervaringen uit afgelopen jaren, wordt een voorstel tot opleiding op papier gezet
Dat voorstel wordt op het OCSG voorgelegd ter feedback. De leden van het OCSG ontvangen het opleidingsvoorstel 14 dagen voor de aanvang van het OCSG zelf. In het Spectrumcollege is een personeelslid van het MVD-personeel lid van het LOC en genieten we zo van korte communicatielijnen.
De vakbondsafvaardiging brengt tijdens het OCSG feedback uit over het voorstel
Uiterlijk 14 dagen na het OCSG wordt die feedback in het finaal opleidingsplan geïntegreerd
Ilse Andries verzorgt de neerlegging ervan bij Liantis en verzorgt de documentatie, archivering op Intradesk en Drive.
De evaluatie van het opleidingsplan gebeurt jaarlijks, eveneens met het OCSG.