Spectrum Academy

Het personeelsbeleid, van aanvangsbegeleiding tot "einde loopbaanbegeleiding", gaat hand in hand met het professionaliseringsbeleid. We nemen "het leren van leerlingen" als startpunt ook binnen ons eigen professionaliseringsbeleid.

INTERN NASCHOLINGSAANBOD




Professionalisering

Het Spectrumcollege voorziet een intern opleidingsaanbod met vak- en niet-vakgebonden nascholingen. Professionalisering is belangrijk voor de leerkracht om te kunnen groeien, om te komen tot nieuwe inzichten en methoden die in de onderwijspraktijk toegepast kunnen worden. We moedigen de leerkrachten aan om het eigen functioneren bij te sturen en te verbeteren en geven hen hiervoor ook de ruimte. Het nascholingsbeleid van de school is erop gericht om de kwaliteit van ons onderwijs te versterken.

Het intern aanbod kan je vinden op Intradesk > SG Spectrumcollege > Personeelsbeheer > Professionalisering > Nascholing

Hiernaast is er nog een specifiek aanbod voor de beginnende leerkracht. Iedere beginnende leerkracht volgt de kompassessie en een tweedaagse cursus over klasmanagement. De rest wordt aangeboden op maat en op vraag binnen de aanvangsbegeleiding.

Schooljaar 2024-2025

Nascholingsbrochure 2024-2025.pdf

EXTERN NASCHOLINGSAANBOD & in de kijker

In de kijker


Als het goed gaat met onze leerkrachten, gaat het ook goed met onze leerlingen. Jullie zijn belangrijk! Ter ondersteuning van jouw #vakmanschap voorzien we een straf nascholingsbeleid. Vaak kan je van eigen collega’s nog het meeste leren, neem dus zeker een kijkje op personeelsbeleid.spectrumcollege.be/spectrum-academy


EDUCATIEF MATERIAAL

Effectieve taaltrajecten

In 2020 gaf de Vlaams minister van Onderwijs de opdracht aan de Universiteit Antwerpen, in partnerschap met de hogescholen Odisee en Thomas More, om een onderzoek naar taalintegratietrajecten uit te voeren. Het onderzoek moest een wetenschappelijk onderbouwd antwoord geven op volgende vraag: wat zijn de kenmerken van een effectief taaltraject voor leerlingen die de onderwijstaal onvoldoende beheersen? 

Op basis van het onderzoek kan men zes onmisbare bouwstenen belichten voor het opzetten van zo’n taaltraject:
1.  Vertrek vanuit een meerlagig ondersteuningsmodel.
2.  Bouw het taaltraject op een logische manier op en combineer verschillende deelvaardigheden.
3.  Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid.
4.  Schriftelijke vaardigheden: ga voor een vroege start en blijf inzetten op technisch lezen en leesbegrip.
5.  Verzorg de kwaliteit van je instructie.
6.  Monitor je leerlingen en laat je ondersteunen.

Het project focust expliciet op het volledige leerplichtonderwijs, dus van kleuter- tot en met secundair onderwijs, en kijkt dus niet alleen naar wie zwak zou scoren op de taalscreening voor kleuters. Kortom, de zes bouwstenen zijn ook wezenlijk voor de preventie van taalproblemen, en niet enkel voor de remediëring ervan. Taaltrajecten kunnen voor iedereen belangrijk zijn.

Op de website www.taaltrajecten.be kun je de publicaties van dit project gratis downloaden: het wetenschappelijk rapport, de praktijkgids, en de extra fiches die bij de website horen. Je vindt er ook extra informatie over de verschillende bouwstenen en de onderliggende aanbevelingen.

ZELFEVALUATIE

Om levenslang te leren vragen we aan onze personeelsleden...

... om in de spiegel te durven kijken. 

We stellen hiervoor meerdere tools ter beschikking. 

Deze documenten zijn terug te vinden op "Intradesk > SG Spectrumcollege > Personeelsbeheer > Professionalisering > Zelfevaluatie"

In de module "mijn vakken" kan de leerkracht de template van de scholengemeenschap gebruiken om de zelfevaluatie digitaal af te nemen bij zijn leerlingen. De leerkracht klikt in "mijn vakken" op "enquêtes". Bij het aanmaken van een nieuwe enquête staat het sjabloon "Leerkrachtenevaluatie door leerlingen" klaar.

De uitkomst van deze zelfevaluatie is voor het personeelslid zelf. Een directeur kan tijdens een (functionerings)gesprek informeren of een personeelslid deze evaluaties uitvoerde. Het staat hem vrij het resultaat al dan niet te delen. Het is belangrijker dat personeelsleden aan zelfevaluatie doen om er zelf uit te leren.






... om bij te scholen.  

Binnen de vakgroep vragen we om up to date te blijven van de laatste ontwikkelingen op (vak)didactisch vlak. Ook op vlak van ICT, klasmanagement, pedagogische ondersteuning, ... vragen we om bij te blijven. Heb je nood aan nascholing? Maak het kenbaar aan je directeur. 

Elke vakcoördinator bespreekt ten minste één keer per jaar de prioriteiten van de vakgroep met zijn directeur. Ook de nascholingsbehoefte van de vakgroep worden hier kenbaar gemaakt.

... om aan collegiale visitaties te doen en te leren van elkaar. 

Op Intradesk > SG Spectrumcollege > Personeelsbeheer > Zelfevaluatie > Professionalisering > Collegiale visitatie zijn de volgende documenten beschikbaar:

LEERGEMEENSCHAPPEN

Platform voor professionalisering, in wisselwerking met klas- en schoolontwikkeling, dat:

Voorbeelden van leergemeenschappen zijn onze vakgroepen en vakgroepwerking, onze groep aanvangsbegeleiding (community of practice en lerend netwerk), het team rond kwaliteitszorg en Smartschool Analytics (Datateam), de kerngroep ICT en Skorebeheerders en het professionaliseringstraject leerlingbegeleiding hoopt ook te eindigen in een leergemeenschap van leerlingbegeleiders.

STERK AAN HET WERK

Samen met Arktos, stad Beringen en de provincie Limburg heeft het Spectrumcollege twee jaar ingezet op "Sterk aan het werk". Doorheen het project zijn er verschillende versterkende methodieken aangereikt.  Deze methodieken kan je hier terugvinden: STERK AAN HET WERK.

Elk van deze methodieken kunnen als nascholing aangevraagd worden bij de directie. (Tijdens het jaarlijkse gesprek met de vakcoördinator, tijdens een informeel coachingsgesprek, tijdens een functioneringsgesprek, ...)

NASCHOLINGSBEHOEFTE en PEDAGOGISCHE STUDIEDAG

Op basis van de nascholingsbehoeftes van het personeel, organiseert de scholengemeenschap tweejaarlijks een scholengemeenschappelijke pedagogische studiedag. De nascholingsbehoefte wordt duidelijk door een analyse van:

De tweejaarlijkse pedagogische studiedag wordt voorbereid door de werkgroep GANS. GANS staat voor "Gemeenschappelijke Actiegroep NaScholing" (maar dat weet niemand meer ;) ).

PROCEDURE NASCHOLING

Iedere campus heeft een digitaal aanvraagformulier om een nascholing aan te vragen. Na goedkeuring door de directie schrijft het personeelslid zich in. De factuur wordt opgemaakt op VZW KOBeL, BE 0423.547.233, Campus X, Bogaarsveldstraat 13, 3580 Beringen.  De factuur wordt digitaal bezorgd aan financiële.dienst@spectrumcollege.be.

Na de nascholing vult het personeelslid het digitale evaluatieformulier in.

Onder "sharing is caring" verstaan we dat goede nascholingen of goede initiatieven van de vakgroep met elkaar gedeeld worden. Zie kwaliteitscirkel bol "communicatie". (zie ook kwaliteitsbeleid vakgroepwerking) Dit kan binnen de vakgroep of vakgroepoverstijgend op de PSD, via het nascholingsaanbod of via informele initiatieven bij een afterwork event.

Voorgaande schooljaren

Nascholingen schooljaar 2023-2024.pdf
Nascholingsaanbod ICT_23-24.pdf
Nascholingen schooljaar 2023-2024 - update jan-jun.pdf
Nascholing digitale leermiddelen.pdf
Pedagogische studiedag 2021.pdf

.

Brochure pedagogische studiedag 2022.pdf
Nascholing 2019-2020.pdf
Brochure pedagogische studiedag 2021.pdf
Nascholingsaanbod ICT trim 1_20221023.pdf
Professionaliseringstraject leerlingbegeleiding.pdf
Nascholingsaanbod ICT 2021-2022.pdf
Nascholingsaanbod ICT trim 2_20230126.pdf
Nascholing digitale leermiddelen 2020-2021.pdf
Nascholingsbrochure 21-22 (update)
Professionaliseringstraject leerlingbegeleiding.pdf
Nascholingsbrochure 21-22.pdf
Nascholingsaanbod 2020-2021.pdf
Nascholingsaanbod ICT 2021-2022-trim2.pdf